Advertisements

SUPERMYGG

SLANK og SUNN med TRENING og KOSTHOLD livet ut

PÅ TIDE Å KNEKKE MYTER OM ALDRING

Alder er bare et tall. Langt over 50 og på topp i helse og energi!

Så snart du har fylt 50, merker du hvordan omgivelsene påvirker deg til å tro du degenereres fysisk og psykisk. Big mistake…

Continue reading
Advertisements

Kom deg gjennom julen slank og sprek

På randonée i Davos i februar. Elsker å være på tur i høyden! Klær og skredsøker fra Ortovox. Foto: Sondre Eriksen Hensema.

Selvsagt skal vi kose oss, men det går helt fint an å feire jul uten å ende opp med for mange kilo og mindre muskler etter nyttår! For meg er vinteren høysesong for heftig action. Bortover eller nedover, og helst i løssnøen. Uansett hvor aktiv jeg er må jeg allikevel passe godt på kostholdet, for det er mange fristelser som lett blir flere kalorier enn jeg bruker. Her er ti tips.

Hvis du sliter med vekten er det ofte enten/eller. Full slanking og deretter sprekker du og fortsetter med trøstespising som gjør alt verre. Hverdagen er fylt av dårlig samvittighet. Sånn kan du ikke ha det! Disse reglene gjelder derfor ikke bare i julen, men alltid.

1: Drikk vann mellom hvert glass alkohol, eller holde deg til alkoholfri juleøl. Det er godt! Ikke minst våkner du frisk og opplagt dagen derpå. Herlig.

Blåtimen i marka

2: Gå juleturer i byen, på landet eller langs sjøen. Nå er naturen på sitt mest magiske. Invester i et par joggesko med pigger, eller ønsk deg til jul. Ta med kameraet og nyt lyset, fargene, isen, snøen ALT. Få inspirasjon på min Instagramkonto #supermygg1

Kos deg med vinterfrukt og frosne bær uten sukker. Photo by Trang Doan on Pexels.com

3: La julegodteri være frukt og hjemmelaget. Og spis med måte. En fingerlang mengde godteri hver dag holder i de mest julete dagene. Nå er sitrus på sitt beste. En klementin aller appelsin gir deg verdifulle C-vitaminer og masse fiber som gir metthetsfølelse. Holde deg unna juice. Flytende kalorier er raskeste vei til overvekt.

4: Drikk jule-te med masse smak, ofte. Det gir metthetsfølelse og er vidunderlig for kropp og sjel. Unngå søtning.

Merinoull og nydelig malt trehjerte fra Leine ull i Gudbrandsdalen

5: Begynn å strikke, hekle, sy, snekre, tove, pynte, tegne. Å holde på med noe som gir deg glede og “flow” tar fokuset bort fra mat.

Julemat inkluderer grønnsaker. Vintersalat kan bestå av kokte rødbeter, strimlet kål, magre, proteinrike oster (som feta eller kvarg), sitrus og litt hakkede nøtter. Yummy!

6: All mat bør spises sittende, ikke gående eller stående. Forsyn deg bare én gang, og mest av grønnsakene. Jeg skjærer alltid bort synlig fett, velger ofte fisk fremfor kjøtt og holder meg som alltid unna bearbeidet kjøtt. (Ergo ingen pølser og medisterkaker på meg…)

Frosne usukrede bær med yoghurt eller vaniljekesam er super dessert. Eller spis dem som drops som smelter i munnen

7: Smak på dessert (-ene) på julebordet om du må, men bare 1-2 spiseskjeer for smakens skyld. Bruk lang tid på de to spiseskjeene.

Truger er gøy og fint for ALLE. Fra Dolomittene i februar.
Det finnes ike dårlig vær, bare dårlige klær. Naturen har skjønnhet og magi hver dag, uansett. Kle deg i ull.

8: Dans masse! Gå på ski. Gå med truger i løssnøen, elghufs med staver opp motbakker. Finn en form for lystbetont trening eller aktivitet som gjør deg skikkelig andpusten HVER dag.

9: Vei deg hver dag til samme tid. Da passer du vekten lettere.

10: Gjør crunch, knebøy og push-ups hver dag til det svir. Sett av 10 minutter. Gjerne foran TVn eller når du står på kjøkkenet.

Supermygg tester truger i Dolomittene februar 2019

Kosthold, trening, livsstil og hjernehelse

Tilbake til naturen, også i matveien, er bra for hjernen.

Får du Alzheimer eller bare svekket hukommelse og kognitive evner av tilsetningsstoffer i maten? Noen tror det.

Jeg våknet til en vellaget video som skremte meg. Den het: De 6 verste matvarene for hukommelsen. Kildene de oppgir er ymse, og som alltid må man drive god kildekritikk før man biter på slikt. De færreste gjør det, og blir bare skremt.

TEGNENE PÅ SVEKKET HJERNEHELSE – ELLER?

Videoen viser først tegnene på at hjernen din eldes, ved at den svekkes etter fylte 50. Du oppfatter ny kunnskap dårligere. Kortidshukommelsen er ikke hva den var. Du går inn i et rom og husker ikke hvorfor. Du gjentar deg selv flere ganger i samtaler. Du blir tregere i sosiale sammenhenger osv.

Mange kjenner seg igjen, også tenåringsgutter i puberteten… Når hjernen går på høygir, vil det ofte gå utover mer betydningsløse ting.

En hjerneforsker sa til meg en gang at det er bortkastet å lære seg telefonnumre og slikt, for det kunne man bare slå opp. “Bruk hjernen til det som er mer interessant og givende” sa han.

Egentlig blir jeg ganske sint når jeg ser slike videoer. ALLE kan kjenne seg igjen i den forførende introduksjonen. Det er umulig å spole, for de VIL at du skal la deg forføre til angst for at du er i faresonen, slik at de kan selge deg budskapet sitt. (De ber deg skru av alt annet og notere ned “fakta”) Hva er det egentlige budskapet? Jo de selger kosttilskudd ved å kalle seg Neurolabs, og lage inntrykk av å være seriøse forskere. Alle bilder og videoer er fra video- og bildebanker laget for reklamebruk.

HJERNEN ER STJERNEN – OG ALDER BETYR IKKE ANNET ENN AT DEN ER RIK

Jeg husker mye, men er samtidig distré. Det har jeg alltid vært. Fordi jeg ofte filosoferer og tenker på mye annet rart enn alle klokkeslett og steder (det har jeg i avtalekalenderen min på mobilen, med varsel).

Jeg er en nysgjerrigper, som aldri blir ferdig med å utforske verden. Når barna mine sier at jeg ikke husker ting, sier jeg bare at: “Det er vel ikke noe rart, for jeg har et lager med 58 års skrot og verdisaker stablet inni hjernen min. Det tar av og til tid å finne frem akkurat det dere spør om, som hvor vottene fra ifjor vinter ligger akkurat NÅ. Det er ikke svekket hukommelse, det er bare det at harddisken min begynner å bli ganske full”.

Jeg har titusenvis av bilder og en masse videoer på telefonen og datamaskinen min. Jo mer som lagres, jo tregere går det. Må stadig rydde opp i rasket. Slik er vel hjernen også, trøster jeg meg med. Jeg snakker tross alt mange språk også. Bare DET tar ganske stor plass.

ALZHEIMER ØKER – men vi kan lure genene

Hjernen trenger både fysisk trening og kvalitetsføde.

MEN, tilbake til videoen. Faktum er at det er en Alzheimer-epidemi der ute. Av flere årsaker.

1: Vi blir stadig eldre, og må akseptere at genene gjør hva de kan for å kvitte seg med oss, slik at de kan leve videre i noe nytt, friskt og sannsynligvis bedre: Neste generasjon.

2: Vi kan bremse aldringsprosesser ved å lure genene våre med hard trening, både mental og fysisk.

3: Vi kan søke behandling av ulike slag. Ta piller, pulver og operasjoner. Litt Frankenstein-ish

4: Vi kan gjøre noe med kostholdet og livsstilen, for å fjerne eller redusere eventuelle giftstoffer som virker negativt inn på hjernehelsen.

Punkt nr 2. og 4. er de enkleste, og det vi selv har kontroll på. Trening har jeg skrevet mye om, også i forbindelse med hjernehelse HER.

BEDRE Å VÆRE FØRE VAR UANSETT

Hva med det videoen påstår? At Aspertam (kunstig søtning), MSG (smaksforsterker aka natriumglutamat), sodium-benzoat (konserveringsmiddel), aluminium (i bla øl- og brusbokser), klor (bleking) og diacetyl (i aromaer) er årsakene til svekket hjernehelse, og i verste fall Alzheimer?

Who knows? Jeg, og du, orker vel ikke pløye gjennom hauger med tildels uforståelig forskning. Det gjør andre bedre enn oss. Men hvem skal vi stole på?

De fleste tenker intuitivt at de ikke stoler på hvite frakker som påstår ditt og datt, for å selge piller, pulver og behandlinger. Allikevel stoler altfor mange på folk i litt andre frakker, som påstår ditt og datt for å selge piller, pulver og behandlinger som har ordene Naturlig, Rent, Økologisk og Kjemikaliefritt klistret på seg. Halleluja.

Som gjentatt noen ganger nå: Naturlig kan være giftig. Det er bare dosen som avgjør det. Bare sterilt og pasteurisert kan vel kalles rent. Kjemikaliefritt eksisterer ikke (det er en haug kjemikalier i blåbær for eksempel). Så hva gjør vi?

Det er ingen tvil om at matindustrien OG helsekostbransjen, ønsker PROFITT på bekostning av helsen vår. De prosesserer friske råvarer til det ugjenkjennelige, så de varer lenge, kan lagres lenge, selges lett, tillages lettvint, spises i farta og spare deg for TID.

Ingen vet ettervirkningen av cocktaileffekten, når du gjennom dagen får i deg mange ulike tilsetningsstoffer.

Påstander om raske, store og sterke muskler, fort selger på falske premisser. Det samme gjelder påstander om at du blir slank, sunn og frisk, bare du tar X hver dag.

Fast-food, piller, pulver og rask oppvarming selger. Ekstra fristende farger i maten selger. Enten det er bleket helt hvitt, eller farget brunt (ferdigbrød er fullt av det). Matindustrien vil at brødet skal heve ekstra fort, dufte ekstra godt, at BBQ bacon skal se grillet ut osv.

Fordi DU, som forbruker, kjøper helst det som ser KOSMETISK bra ut.

Hvem vil selge det som tar tid?

Mitt hjembakte hverdagsbrød er langtidshevet over natten med frø, hele korn, malt, gurkemeie, Fibra, havrekli og hvetekli

TID er verdens mest undervurderte verdi. Det tar tid å plukke egne bær og dyrke egne grønnsaker. Uten hjelp av noe som får det til å vokse større og kjappere.

Mitt råd til god hjernehelse er: Gå imot markedet, som går imot TID som ressurs.

1: Gjør mest mulig selv. Plukk, sank, skyt, fisk eller kjøp av noen nær deg som gjør det. Hvorfor: Ferskt og kortreist betyr INGEN tilsetninger som gir økt holdbarhet og lagringsdyktighet.

Ferske sesongbaserte grønnsaker på et marked i Frankrike. Emballasjefritt.

2: La solen og været modne det du spiser. Hvorfor: Næringsstoffer bruker TID for å utvikles optimalt. Det kjennes blant annet på smaken. Bare spør en vinkjenner.

3: Kjøp kun varer i sesong. Hvorfor: les punkt 1 og 2.

4: Lag mat som tar TID: Langtidshevet brød, modne oster, supper og frikassé er eksempler på svært næringsrike matvarer og -retter, som må ha tid for å bli optimalt næringsrike UTEN hjelp av tilsetningsstoffer.

5. Du må sette av TID til å prioritere god matsanking, matlaging og ikke minst: Tid til å nyte et godt og sunt måltid hver dag. Hvorfor: Stress er ikke bra for hverken råvarene, kroppen eller hjernen. Fast-food er full av dritt for å nettopp være fast-food.

Gå heller sulten til du har TID nok til å spise godt nok. Og akkurat nok. For mye mat er det verste du kan gjøre mot deg selv. Overvekt er verdens største helseproblem.

slow food & slow living 😉

Den som tar seg tid til det beste lever godt. God Helg!

Hvor mye er en PT verdt?

Koser meg på jobben i Fresh Fitness!

Jeg begynner å bli varm i trøya som PT allerede, men så har jeg 50 år på baken med mer treningsvariasjon enn de fleste kan drømme om. Det de fleste drømmer om er å få The Magic Touch av oss…

Continue reading

Rynkebehandling med galvanisk spa

Ikke lett å se, men dette er 10 minutter etter første behandling

Reklame: Det er ikke lett å finne frem i jungelen av hudpleie. Ofte virker det for godt til å være sant. Da kan det gjøre mer skade enn nytte. Galvanisk strøm er helt ufarlig, og har fått mye god omtale.

Continue reading

The Game Changer og Matsjokket – hvilket kosthold er best for helse OG miljø?

Sorry, fueled by another fake news

Matdokumentaren og TV-serien er blant de mest sette i historien. Det er helt fantastisk at folk bryr seg, og våkner. Men ha tunga rett i munnen, for ikke alt du ser og hører er faktabasert.

Continue reading

Vinter fashion for sporty damer

I vintage Descentejakke med swaroskikrystaller, Persol solbriller, Johaug tights, Moonboots, Ortovox ullskjorte og Davoskjelke. Utenfor retroklassiske Hotel Schatzalp i Davos, Sveits.

Jeg er skapfashionista. Spesielt nå som jeg flyr rundt i de samme treningsklærne hele tiden. Det aller beste jeg vet, er vinterklær. Skifashion er det råeste.

Continue reading

Grått, vått og godt – Tanker om å mislykkes

På topptur alene i grått, vått og stille.

Norsk natur har ekstreme kontraster og klima. Kanskje derfor vi blir store oppdagere ut i verden, og inn i oss selv. I solskinn går alle ut. I gråvær går de tøffe.

Continue reading

Forrykende fysisk aktivitet og faglig påfyll

Lene Puntervold guider oss gjennom avanserte Yogastillinger inspirert av dans, sammen med blant annet Norgesmesteren i Crossfit.

Etter en helg på Idrettshøgskolen under Aktiv Convention er jeg full av inspirasjon og mer kunnskap. Om den fantastiske kroppen vår, som elsker trening, fordi den fortjener det.

Continue reading

Mine første uker som PT

Fresh, frisk og ferdig PT

Jeg har delvis hoppet av karrieren som frilansjournalist for å satse på PT-yrket. Slik har mine første uker vært. En helt ny verden! Kropp, helse og menneskeskjebner. Tårer, latter og stønn.

Continue reading

Den rikeste av oss er den som har mest…

Lykken er tid, krefter og ressurser til å gå toppturer alene.

TID. Tenker jeg. Det er verdt mer enn penger. Eller? Tygg på den. Jeg koser meg med avisartikler av den lange sorten og filosoferer over hva folk flest driver med, og hvorfor.

Continue reading
« Older posts

© 2019 SUPERMYGG

Theme by Anders NorenUp ↑

%d bloggers like this: