Håper å NYTE livet så lenge som mulig.

Jo eldre jeg blir, jo mer forstår jeg hva som fungerer og ikke for å holde kroppen så frisk og sterk som mulig. Det vrimler av gode råd og myter, og helst det siste. Finnes det en hemmelig ungdomskilde?

Det er så lenge siden jeg har blogget at jeg nesten har glemt hvordan! Jeg jobber med å få på plass en ny plattform. Med tid og stunder kommer jeg til å ta litt betalt for bloggposter som inneholder kunnskap jeg har brukt mange år og ressurser på å tilegne meg. Du kan google rundt og finne mange svar på det du lurer på, mer eller mindre gratis. Kan du derimot stole på svarene du får?

Jeg håper å kunne bruke disse årene med utdannelse, kunnskapstørste og erfaring bak meg som garanti for at jeg er en av de få som ikke kommer med annet enn det som er faktabasert, vitenskapelig, seriøst og spennende.

Hemmeligheter?

Ingen bombe av et budskap i sikte. Bare et kanonbra fundament.
Foto: Kari Gjæver Pedersen

Tilbake til tittelen. Finnes det en hemmelighet? Tja… Jeg er altså 60 år, ferdig med overgangsalder og full av futt. Hvordan? En venninne ba meg fokusere på dietter og sånn for overgangsalderen, fordi det er et aktuelt og populært tema. En annen har bedt meg blogge om trening for kvinner på min alder osv.

Hemmeligheten er at det ikke finnes noen hemmeligheter. Det finnes ingen spesielle dietter eller treningsøkter som er spesielt egnet for kvinner, enten de er i overgangsalderen eller ikke. Det finnes knapt spesielle økter for folk med ulike kroniske sykdommer. Artroser, MS, Bechterew, Parkinson… Kjør på med tung styrketrening og tøffe HIT økter. Det er en universalformel som funker gull for ALLE. Kan du f.eks ikke hoppe pga skader eller svake ledd, finnes det en annen måte å få opp blodpumpa.

Akkurat hvordan du skal legge opp en økt, hvor lenge, hvilke muskler når og hvordan er noe vi PTer kan alt om. Vi klarer å få hvem som helst inn i universalformelen med styrke og HIT uansett.

De færreste, om noen, klarer å trene optimalt på egen hånd uten god treningskunnskap.

Det samme gjelder kosthold. Det handler om makroer. Riktig forhold mellom fett, proteiner og karbohydrater. Telle kalorier og unngå verstingene mettet fett, salt og tilsatt sukker.

MEN, ALDER BETYR NOE

Jeg var cover-babe i VG i sommer 😉 Budskapet er viktig.

Det eneste som forandrer seg gjennom livet er at vi mister muskelmasse raskere enn da vi var under 30 år. Før vi når toppen av vekstkurven tåler vi å ligge på sofaen og spise søppelmat uten at det synes. Kroppen vokser nesten av seg selv. Deretter vil genene omprogrammeres fra overlevelse til degenerering. Da begynner jobben å gå MOT naturens nådeløse aldring og svekkelse.

Så det eneste du må gjør annerledes enn yngre folk, om du har rundet 30-ish, er å trene mer regelmessig. Du bør unngå pauser på over 48 timer per muskelgruppe. Du kan øke litt på proteininntaket av samme grunn. Når du er fysisk aktiv på en så tøff måte at 20 prosent er litt vondt (blodsmak i munnen og utmattelse) vil kroppen holde seg fantastisk bra og frisk. LITT hjelp kan du få av hormonterapi, eller hva de nå kaller det å tilføre veksthormonene kroppen mister når vi ikke lenger er fruktbare (og naturlig vitale).

Jeg tar østrogenpille (progynova) hver morgen. Mulig jeg ikke trenger det lenger, men det anbefales friske kvinner uansett. That´s all. Menn kan ta tilsvarende hormonterapi med testosteron. Ren medisinsk ungdomskilde.

DE SKJULTE BOMBENE

Mitt daglige superbrød. Langtidshevet over natten. Ingen glutenfobi her i gården.

Jeg har dessuten en annen hemmelighet, som de færreste orker å høre (sannheten er sjelden populær), og det er ikke alt det sunne jeg spiser, men alt det jeg aldri spiser eller drikker. De små uvanene i kostholdet som hoper seg opp til du en dag lider av ett eller annet. Kreft, hjerte-kar, diabetes, artroser…

Å være så konsekvent avvisende som jeg er, med hensyn til alt det folk flest ser på som “vanlig” mat, er det jeg mener er min sterkeste side. Moderne industrimat er totalt fraværende i mitt kosthold, og ikke savner jeg det heller! Chips, smågodt, fast food, brus, sauser, dressinger (lager egen sunn), juice, ferdigretter (har ikke smakt Grandiosa siden 1997) osv. Tror jeg kutter ut opptil 80 prosent av det rælet som tilbys på supern, og fast-food kjeder finnes ikke i mitt synsfelt. Det verste er ikke sukker, men salt og mettet fett.

Terrengløping og langrenn er vanvittig bra, ved siden av styrketrening.
Foto: Sine Solheim

Jeg løper ikke på tredemøller og asfalt. Jeg tar ingen kosttilskudd med unntak av tran (de virker mot sin hensikt) og jeg oppsøker aldri alternative behandlere osv.

Dette gjør meg upopulær blant enkelte, men de får holde på med sitt. Statistikkene viser at den norske folkehelsen går mot altfor mye overvekt og livsstilssykdommer som jeg ikke orker tanken på å få selv. Egentlig er jeg slett ikke ekstrem, bare veldig gammeldags. Mitt kosthold og aktivitetsnivå er på høyde med de fleste urbefolkninger og folk i Blue Zones (Google det!)

Det var hemmeligheten! Take it or leave it. I mellomtiden kan du følge meg på Instagram der jeg er #supermygg1 Om ikke mitt aktivitetsnivå og jernhelse overbeviser deg om at dette funker gull, så vil ingenting gjøre det.

I WALK THE TALK!