Overnatting med telt på toppen av Oslo

Jeg har avansert til overnatting, men det ble ikke helt som jeg håpet! Allikevel frister det til gjentagelse.

Det er hjemmepåske for oss alle i år, og det byr på store muligheter til å vende blikket mot de nære gledene.

Derfor kjøpte jeg telt, liggeunderlag og annet stash egnet til å dra på oppdagelsesferd i hundremeterskogen og litt til. Som å gå tilbake til barndommen, da Amazonas elver, Alper og Afrikas jungler gjemte seg bak tuer, kratt og svaberg.

LES: MIN FØRSTE TELTTUR ALENE – TIPS OG KOS

Det handler alltid om innstilling, og da blir omgivelsene farget av følelser og forventinger.

Og bakom synger byen – Fra Kobberhaugen

Som skrevet i forrige bloggpost, hadde jeg ladet opp med å trene på å sette opp teltet i hagen, for deretter å se en YouTube video på hvordan. Etter å ha gjort alle feilene. Så gikk jeg i magisk gråvær til en fin plass med is, tæle og våt ved. Så lærte jeg det også. At det ikke bare er å slenge opp teltet på første og beste plass! Det ble en lang lunsj. Nå ble det en hel natt under stjernene.

Avgårde i solnedgang

Jeg fikk med meg en erfaren venninne som ville på orrfulgleik, og sammen satset vi på en kveldstur til en av toppene i Oslo, Kobberhaugen.

En av de fineste teltplassene var opptatt. Det er blitt årets store trend; å ligge i hengekøye

Ettermiddagslyset glødet, stien var full av folk i samme ærend, men bare vi gikk til topps. Og fant raskt ut hvorfor… Det blåser som kjent på toppene. Bardunene flakset, primusen var nesten umulig å holde igang, rennende vann ga vi opp å finne da solen kjapt gikk ned, så det ble smelting av nærmeste snøflekk med speiderkrydder.

Real mat og ufrivillig nattevåk

Opp av sekken dro Gry frem Real Turmat fra en sønn i Forsvaret. Da vi satt gode og varme i hver vår sovepose inni teltet (uten den utsikten vi hadde drømt om!), måtte vi ringe hver vår sønn for å melde at det smakte fortreffelig. Alle våre sønner har levd på Real Turmat i både Forsvaret og på egne turer, så det var stas for oss å melde oss inn i fanklubben.

• Nå kommer jeg til å fise hele natten, sa Gry som valgte chili con carne.
  • Og jeg lukte, sa jeg over min kylling tikka masala.

Så studerte vi teltduken som så veldig slack ut, og måtte kvinne oss opp til å krype ut av kokongen, og ut i vind og kulde for å feste barduner med hodelykt i vinden.

Frøs vi? Tja. Jeg er en frysepinn, for selv om jeg hadde ull fra topp til to, inkludert to ullgensere, så frøs jeg på lårene…Soveposen skal tåle ned mot minus 27C, og ute var det bare et par minus, teltet 4-sesongers med ekstra isolerende duk ytterst.

Slik holder du varmen

Nattlue må til!
  • Sett opp teltet et sted det er lunt, selv om det er fristende med en topp!
  • Legg et lag granbar under teltet. Mykt og isolerende
  • Ha med et ekstra gulvteppe
  • Invester i et godt liggeunderlag du blåser opp
  • Ha en god sovepose som tåler kuldegrader
  • Ta med silkepose til å ha inni soveposen. Gir ekstra varme også
  • Med en gang du kommer til teltplassen skifter du den innerste svette trøyen med en ny, tørr
  • Ha med dobbelt sett av longs, sokker, trøyer og votter/vanter. Alt i ull
  • Ha på lue om natten (vi mister mye varme via hodet) og tykke raggsokker
  • Fuktig tøy kan legges i bunn av soveposen, så er det tørt og varmt om morgenen.
  • Ha sko/støvler inni teltet. (Hvis teltet ikke lager kondens da! )

Kunsten å pakke

Det er jammen ikke lett å få med seg alt i en sekk du skal orke å bære i harde motbakker et par timer. Derfor er det et hav av tilbud på dyre, flotte lettvektløsninger der ute. Valgets kval. Det er ikke allverden du trenger, så det gjelder å tenke lurt, samtidig som du skal ha nok komfort til at du ikke lider deg gjennom natten!

Min pakkeliste

• Påskekylling og litt påskegodt
  • Vannflaske med hvitvin
  • To muffins med havregryn fra fryseren Oppskrift her
  • Lysestump og fyrstikker
  • Tennstål, sammenleggbart grillspyd og tyriblokk
  • Ekstra ulltrøye
  • Tykk ullgenser
  • Raggsokker
  • Vindtette votter
  • Ullsjal og buff
  • Lue
  • Tynt og lett gulvteppe
  • Liggeunderlag oppblåsbar (Therma Rest)
  • Sovepose (North Face Kazoo)
  • Telt (Ferrino Svalbard for 3-pers)
  • Joggesko og tynne tights (nei det ble ikke joggetur på morgenen…Next time)
  • Mini kaffekjele (gresk til espresso) kaffe og miniboks med kryddermelk
  • Primus med liten gassbeholder
  • Tollekniv i beltet
  • Kamera
  • Hyssing, gaffateip og plaster
  • Vanntette poser

Morgenstund på Oslos tak

Det ble en litt urolig natt. Mest fordi jeg selvsagt måtte ut å tisse… Kjempegøy å krype ut av soveposen, putte føttene i kalde støvler og stabbe ut i den vindfulle natten. NOT! Tørst var jeg også…Uansett er det kult da, å ligge der å vite at man er midt i villmarka-ish, med orrfuglleik en kilometer unna. Omringet av elg (masse elgspor rundt oss, for de liker furu) og Oslo skyline blinkende i det fjerne. Penthouse view!

Vi tok en rask beslutning om å droppe den planlagte joggeturen, rimelig trøtte og slitne, og pakket telt og saker kjapt sammen i kulda for å søke lys, varme og friskt vann nede ved tjernet. Straks jeg hadde sekken på ryggen igjen kom den store turgleden tilbake i morgengløden. Følte meg varm og god og eventyrlysten.

Ved tjernet fant vi en plass på svaberget ved isen, rett ved et os, der jeg fikk verdens beste kalddusj med klut og tannpuss, tørstedrikk og kaffe- pluss tevann til enda en pose fra Real Turmat. Havregrøt med gresskarkjerner og tørkede bringebær. Yummy!

Rundt oss våknet det til liv på flere plasser, for det er i marka det skjer for tiden!

Til topps igjen i full fart

Det hører med til historien at jeg mistet min fine Bright Products solcellelampe/lykt/lader på toppen… Jeg måtte kjøre Gry som skulle på jobb, men straks jeg var hjemme for å legge meg ned litt, dukket en turglad sønn opp. Dermed ble det joggetur til topps igjen gitt! Med to pils og snacks i en bakkerast.

Beste sjokoladen og knallgodt ingefærøl med chili smakte vilt bra halvveis i løpeturen opp og ned IGJEN.

Vi fant lampen, og løp lykkelige ned igjen og til Finnerud Sportsstue for en meget velfortjent diger, nybakt og himmelsk påskebolle!