Søndagstur på Bogstad Gård. Høst er tur, over alt.

Sesongene avspeiler livets faser. Høsten er fargesprakende moden. Full av rolig energi, for nå kan vi høste av det vi har sådd. Ikke sant? Men, vi må også ta ekstra godt vare på hud, hår og helse.

Det kan fort bli en tom klisjè, det jeg nettopp skrev. Men våren gir meg ofte så stort forventningspress at sjansen for å bli skuffet er stor. Vi tror vi skal få mer sol, varme, ferie, spennende reiser og opplevelser enn vi får. Kroppen ble ikke bikini-klar, og romantikken ble ikke som på film og instagram. (Det er blitt veldig mange akk så romantiske par i eksotiske destinasjoner der. Milevis fra de flestes A4 liv)

HØSTMAT ER HELSEKOS

Jeg fikk en halsbetennelse og ble sylte forkjølet. Da pøste jeg på med chili, ingefær, hvitløk, løk og masse annet kryddersnadder i en HOT indisk curry. Ble frisk på fire dager.

Høsten er derimot tid for å roe ned alle disse forventningene, og da får jeg NY energi! Luften blir klarere og renere. Fargene gladere, fjellet lokkende og måltidene lengre og dypere på smak. Tid for masse bær, sopp, frukt, lam, rotgrønnsaker, eplekaker og rødvin. Tid for deilige pledd, gensere og vidunderlige turer på høstløv.

Tykk og mørk sjokolade av beste sort med fersk chili er gulloppskriften på høstens beste helsedrikk. Aztekerne foretrakk den visst slik. Jeg også!
Denne herlige sjokoladedrikken utenfor Budapest ble fylt med små frosne villbringebær først. Knallgodt!

Jeg kan som faglig sertifisert kostholdsveileder gi deg tommelen opp for et par glass god rødvin, sjokolade og annen kos når du føler for det. (Ikke hver dag da!).

Det er mye sunnere å kose seg en gang eller to i uken, med et godt sanselig måltid, enn å stresse med strenge dietter og masse unødvendige restriksjoner.

HIIT ER TINGEN!

Sørkedalsløpet er høstens vakreste eventyr. 11 km herlig terreng. I år ble det mye gjørme og myr, og da var det gull med styrke i bein og armer. Holdt til en 2.plass. Yeeha! Vi er svært få over 55 år som stiller til start, men jeg hadde blitt blant de ti beste uansett alder, så det så! 60-talls-generasjon knuser deg.

Jeg har siden sist løpt Sørkedalsløpet. Denne gangen eksperimenterte jeg med å trene mest styrke og HIT, og svært lite løping, i forkant. Det holdt til en 2.plass i et veldig tøft terrengløp på 11 km, som tidvis krevde mer styrke enn kondis. På grunn av mye gjørme, motbakker og myr. Så da så!

HIIT = High Intensity Interval Training.

Kjør 45 sek arbeid 15 sek hvile, eller 20×10 sek av rundt syv øvelser 1-3 ganger. Altså fra 7 – 20 min økter. Jeg forsøker hver dag før frokost. Da får kroppen en real boost som gir energi til resten av dagen. Seriøst.

Som reiseleder på elvecruise har jeg meget begrenset plass til å trene kondis. Men, m2 holder lenge til harde HIIT-økter. Sjekk min Instagram for eksempler #supermygg1

Mine beste HIIT øvelser:

  • Knebøy med hopp (squat jumps)
  • Burpee (hel og halv)
  • Mountain climber
  • Russisk twist
  • Hoppende utfall
  • Høye kneløft (med hopp)
  • Bakspark
  • Sideplanke

TA VARE PÅ HUD OG HÅR

Jeg er så heldig å få produkter til testing av Biotherm. De er helt nydelige, og gir meg masse synlig fukt, glød og spenst. I LOVE!

REKLAME: Jeg tester ut kollagen fra Oslo Skin Lab, sammen med olje- og algebaserte ansiktsprodukter fra Biotherm. Det lover meget bra så langt, og jeg vil i slutten av oktober kjøre enda en skin scan for å se om det jeg føler er fakta.

Elsker smoothie bowls! Her er acai-bowl med müsli fra Mondieu i Bratislava.

Blir spennende!

Så kan vinteren bare komme.

Følg meg på Instagram da vel! Du finner meg som #supermygg1

Advertisements