Bruk armene godt og lang ut i skigang med korte eller lange steg. 

Bakker er gull! De kommer i alle vanskelighetsgrader og lengder. Tyngdekraften gir styrketrening.

Her er noen supre øvelser som gir deg både kondis og styrke det det trengs i skisesongen. Froskehopp og knebøy er megautfordrende for rumpe og lår. Elghufs tar HELE kroppen. Høye kneløft og bakspark er skikkelig fin teknikktrening som også gir bra kondis. Bruk armene aktivt hele veien. Tenk at alle hopp skal ende med strake armer og rygg. DA blir det tøft.

Motbakker har alltid hatt et dårlig rykte på seg. De er slitsomme, uønskede og irriterende. De tar motet fra turfolk, unger og sofaslitere som endelig har kommet seg ut. De sender konkurransedeltagere i kjeller’n og må lide som sorte får under sin alter ego: De glamorøst ûberpopulære nedoverbakkene.

Livet er yin og yang. Du kan ikke ha det ene uten det andre. Sammen er de dynamitt. Jeg elsker bakker jeg! Nedoverbakker er verdens beste leketøy for adrenalinjunkies, og motbakker er der gutter blir menn, jenter blir kvinner, muskler blir stål og kondis blir presset frem.

Egentlig er jeg en frysepinn, så om vinteren er motbakkene også varmeovnene mine.  Det hender jeg må snu i bunn av en bakke og løpe litt oppover for å få blodpumpa igang igjen. Kjenner den lune varmen sprer seg fra bakkemotstanden og langt inn i sjelen.

For alle som ikke har tid til å trene er småbakker redningen. LEK deg sterk og utholdende! Noe av det beste du kan gjøre for motivasjonen og treningsgevinsten er å variere så mye at du knapt legger merke til at du har trent hardt.

aktiv over 50
Hopp så lengde du er istand til det! På mykt underlag.

HAVE FUN IN THE RUN!

Blogglisten
hits
Advertisements