Trening er gram. Kosthold er kilo.

For tiden gir mange opp forsetter om å bli slankere. Kampen mellom følelser og fornuft er blitt hardere. Hvordan vinner du den? Her er hemmeligheten.

Det er som å gå Birken. Du er på Midtfjellet. Syntes starten var fin. De første bakkene gikk som en lek. Det flatet ut, kom noen nye bakker, men du var gira og trodde på deg selv. Masse heiarop og et par matstasjoner med små belønninger er passert.

Men nå er du møkk lei. Lurer på vitsen med hele greia. Pine seg slik! Orke dette…Du drømmer om sofakos, smågodt og tenker at du tross alt har levd godt nok uten dette rennet. Men, da har du glemt mål!

Du satte et mål. Å fullføre noe gir mestring som varer livet ut, og smitter over på andre arenaer i livet. Dette skal og må du mestre.

Det er mange rundt deg som sliter likt. De klarer det, og da klarer du det også. Flokkmentaliteten er sterk. Det er ingen som heier langs løypa her på det verste, men du har din indre stemme. Se de andre rundt deg. Du er på laget til de beste; De som faktisk fortsatt er i løypa fordi de har bestemt seg for å komme i mål! Gir du deg nå er du feig, og taper mestring. Selvsagt klarer du det.

Mental trening og “Hara Hachi Bu”

Foto: BlueZones

Når det røyner på har jeg disse mantraene:

Et skritt ad gangen. En time ad gangen. Snart er det kveld og du kan sovne med litt rumling i magen. En god følelse at du IKKE sprakk. Når du våkner vil du ikke ha oksehunger, for magesekken venner seg i løpet av natten til å være litt tom. Cellene dine liker det!

I Japan kaller de det “Hara hatchi bu”; Å være nesten mett = 80 prosent. Forskning viser det gir best helse og lengst liv.

Mindre porsjoner som gjør deg mett

Spis av små tallerkener. Drikk av små glass. Sitt ned.

Å bruke store glass og tallerkener gir deg en optisk illusjon som får deg til å spise mer enn du trenger.

Photo by Ella Olsson on Pexels.com

Tenk på alt det sunne du MÅ få i deg. Da blir det hverken ork eller plass til alt det usunne.

Styr unna flytende kalorier

De er verstinger. Brus, juice, alkohol, øl, sukker i kaffen osv. Klarer du å erstatte juice med hel frukt, går over til lettbrus, erstatter sukker med krydder i kaffen (kanel og usøtet kakao f.eks), velger alkoholfri øl og vann er MYE gjort! Flytende kalorier er ille fordi de ikke gir kroppen tid til å sende ut metthetssignaler i tide.

Men hvorfor klarer noen å gå ned, mens andre bare går opp uansett hvor hardt de prøver. Det har jeg lurt på mange ganger…

Det ingen forteller deg;

Grunnen til at noen tilsynelatende kan spise hva de vil, UTEN å legge på seg er ren matematikk. Ikke alle har god appetitt alltid. Tynne folk har en tendens til å hoppe over måltider, glemme å spise, spise veldig smått osv. Fitnessmodeller med synlige muskler driver svært ofte med KORT FASTE. Det vanligste er 8:16 timers faste. Å spise i en tidslomme på 8 timer og ingenting de neste 16 timene.

En kvinnelig fransk toppleder skrev for noen år siden en bok med tittelen: “Franske kvinner blir ikke fete”. Hemmeligheten var den samme. De “straffer” seg selv dagen derpå (ofte mandager og tirsdager) med å innta svært lite. For eksempel bare en purreløksuppe, for å balansere kaloriregnskapet.

Det er som med økonomi.

Det er lov å skeie ut i helgene. Og det gjør du med god samvittighet. Men titt på denne grafen:

Slankingen hele uken blir tatt igjen i helgene. Dermed starter du hver nye uke med kalorioverskudd tilsvarende underskuddet du hadde på slutten av uken. Da blir vekten stående stille.
Her blir utskeielsene tatt igjen med korte faster på mandager og kaloriregnskapet balansert slik at vekten går nedover.

7000 kcal = 1 kilo kroppsvekt

Kunsten å faste

Vil du vite mer om fasting? Da kan du skaffe boken jeg utga på Kagge Forlag en tid tilbake. Mange tips og oppskrifter på god mat med få kalorier.

LYKKE TIL!