Sorry, fueled by another fake news

Matdokumentaren og TV-serien er blant de mest sette i historien. Det er helt fantastisk at folk bryr seg, og våkner. Men ha tunga rett i munnen, for ikke alt du ser og hører er faktabasert.

Ikke noe område er så gjennomsyret av fake news som helse- og skjønnhetsbransjen. Alt av markedsføring og info går rett i fletta på oss, fordi budskapene treffer oss midt i hjertet, magen, lårene, rynkene, pusten, søvnen, kjønnsorganene og smertene. You name it.

Ikke rart vi klamrer oss til alt som får oss til å tro og håpe på at vi vil lykkes om vi bare…

Foruten å treffe oss midt i sjelen, treffer det oss midt i skamfølelsen også. Vår tids nye folkesykdom. Vi har det FOR godt. Vi vasser i velvære på bekostning av barnearbeid, dyremishandling og naturødeleggelser.

“Please help us God” hjelper ikke det spøtt, for jo rikere og mer utdannet vi er, jo mindre tror vi på Gud, og mer på kapital, kunnskap og egen erfaring. Med rette.

Men TRO kan flytte fjell, og i særdeleshet fornuft.

Jeg har, som mangeåring helsejournalist, PT og kostholdsveileder sjekket litt rundt faktapåstandene i The Game Changer, som er en fantastisk vellaget dokumentar, av og med folk UTEN ernæringsfaglig utdannelse. Jeg vurderte å bli veganer, inntil den siste scenen rullet over TV-skjermen. The Titans, et amerikansk fotballag, mesker seg med vegansk fast-food. Greasy burgere-ish, kyllingvinger-ish eller hva det nå var.

Da våknet jeg.

FORSKJELL PÅ KORRELASJON OG KAUSALITET

Fra den ene ytterligheten til den andre…

I dokumentaren The Game Changer er det gjennomgående at overvektige brannmenn og fotballspillere, som går fra å fråtse i fast-food og annen søppelmat, begynner å fråtse i mager kost og grønnsaker. Da får de mye sunnere kolesterolverdier, lavere blodtrykk og mer energi. Surprise! (ironi…) Jeg spiser både kjøtt og fisk og har svært gode verdier uansett hva som måles. Fordi jeg unngår mettet fett og unødig salt, trener mye, prioriterer søvn og spiser akkurat passe. Det er jeg ikke alene om.

Atleter som spiser vegansk har mindre fett i blodplasma enn kjøttetere. Surprise! Men gir det bedre helse? Kommer an på fettet selvsagt.

Og hvor ble det av sjømaten? Søvn? Salt? Og hva med de mange titusenvis av atleter som gjør det knallbra med super helse på kjøtt, fisk og vanlig kost?

Jeg skal ikke gå gjennom alle vitenskapelige fakta her, det har andre gjort bedre enn meg. Derfor anbefaler jeg på det sterkeste å lese dette:

LES: The Game Changer Review – A Scientific Analysis

LES: Watched The Game Changers? Now you MUST read this

Kort sagt er ikke dokumentaren er ekte dokumentar, fordi den er produsert og redigert av folk med kommersielle interesser i å selge veganske proteintilskudd, den driver “cherry picking” (dvs finner “bevis” som bygger opp under forutinntatte holdninger), den utelater store deler av bildet, som at verdens sterkeste mann ikke er det, men slått av et par kjøttetere, jukser med påstander osv.

At kjøttetere de viser til har større betennelser og livsstilssykdommer enn veganere, skyldes at mange kjøttetere er mindre opptatt av helsen og ergo trener mindre, er overvektige, røyker osv. Når kjøttetere som holder seg slanke og fysisk aktive måles på de samme helsemarkørene som veganere, så er de like sunne osv. ALT dette er det lenker til i videoene ovenfor.

En ting jeg har lyst til å gjøre deg obs på, om du ikke er vant til profesjonell kildekritikk og forskningsanalyse, er at det er stor forskjell på korrelasjon og kausalitet. Korrelasjon betyr at to, eller flere ting inntreffer samtidig, men det er ikke det samme som at det er noen sammenheng!

Det er for eksempel korrelasjon mellom kjøttetere og hjerte-karsykdom, men ikke nødvendigvis pga kjøttet, men pga overvekt og mettet fett. Spiser du magert kjøtt er bildet et helt annet. Skjønner du?

DOSER er ekstremt viktig. En bitteliten dose cyanid er mindre farlig enn den samme dosen med vitamin A. Spør en kjemiker… Det gjorde jeg.

Det jeg har lyst å melde her, basert på min egen research og mangeårige erfaring og kunnskap, er noen punkter jeg håper du vil tenke nøye over.

VI SPISER FOR MYE

Den aller største faren ved moderne kosthold er overspising, som fører til overvekt. Det er så “enkelt” som at du må holde regnskap med kaloriinnholdet i det du spiser.

Lær deg forskjellen på næringstett og energitett. Sukker og fett er energitett men næringsfattig. F.eks. grønnsaker er energifattige men næringstette. Spis lite av det første, mye av det siste.

SALT ER EN VERSTING

Den største årsaken til hjerte-karsykdom er for høyt saltinnhold i maten du spiser. Det binder også mye vann i kroppen. Det er MYE salt i ferdigmat, snacks og fast-food. Du skal aldri salte maten din, fordi den er salt nok fra før (et par brødskiver inneholder dagsbehovet ditt). Vi trenger maks 5 gram om dagen. Gjennomsnittet i Norge er på det dobbelte; 10 gram.

LES: Her er verstingen i norsk kosthold

SPIS MINDRE KJØTT – OG HOLD DEG TIL KORTREISTE BEITEDYR

Øystein Rudi på Rudi Gard i Gudbrandsdalen har både gris og sau på beite. Uten disse flinke bøndene blir det ikke mye igjen av norsk kulturlandskap.

Vitenskapen er ikke dum. Det er forsket frem at vi bør spise kjøtt med måte. De vet ikke helt hvorfor, men tarmkreft er økende i velstandsland (i gamle dager hadde de ofte ikke råd til kjøtt) Maks 500 gram i uken. Hold deg til rent, magert kjøtt fra beitedyr. Av hensyn til miljøet er dyr på fjellbeite et gode for oss alle. På fjellet kan man ikke dyrke noe. Det er villmark med tøft klima. Knallbra for rein, sau, geit, gris, elg, rovfugler og andre dyr vi bør jakte med måte for å holde bestanden SUNN og bærekraftig.

LES: Partering av elg og koking av kraft

Naturen trenger gjødslet fra rovdyr og beitedyr, ikke minst på grunn av alle bakteriene, markene og andre insekter som lever på og av ekskrementer. Drit i veganisme for miljøet skyld liksom.

Vil du lese mer om hvorfor beitedyr er viktig for økologien? Denne artikkelen i The Guardian er super: If you want to save the world, veganism isn’t the answer

SPIS RESTEMAT

Frikassée er fantastisk husmannskost med all næringen kroppen trenger, på lokal, kortreist, billig restemat.

Jeg har praktisert dette i mange år, i tidsklemma osv. så det er bare snakk om å ta seg sammen. ALLE kan lage lapskaus, gryter, woker, brødpuddinger og smoothier hvis de bare gidder å Google det.

LES: Slik hindrer vi matsvinn

SPIS SESONGMAT

Gresk salat. Sjekk nettsiden Blue Zone, så ser du hvilket kosthold som er kåret til verdens sunneste, inkludert kjøtt og fisky.

Dette handler om det samme som punktet ovenfor. Nei, du kan ikke etterspørre ferske tomater til grønn salat i januar, eller gode appelsiner i juli. Lagring og emballering av mat i digre grossistlagere er ikke bra for noe, så lenge det finnes bedre alternativer. Rotgrønnsaker er vintersalat. Bladsalat, tomat og agurk er sommermat. Tomatpuré er supert til vinteren. Fermentert kål også.

LES: Forever young! – Reis til ungdomskilden

SPIS ERTER, BØNNER OG LINSER

Bønner er god kjøtterstatning, men du bør spise kornmat ved siden av for å få fullverdige proteiner.

Vi som trener mye må ha mye proteiner. Belgfrukter er ypperlige vegetariske proteinkilder, men bør spises sammen med grove kornprodukter for at du skal få fullverdige proteiner. Hummus, bønnegryter, chili con carne uten kjøtt osv. på lumper, brød og burritos er en vinner for helse, miljø og økonomi.

Dette er billige og næringstette råvarer som tåler langtidslagring uten plastemballering, blant annet.

LES: CHILI CON CARNE TACO UTEN KJØTT

KOSTTILSKUDD ER UNØDVENDIG FOR ANDRE ENN VEGANERE

Kosttilskudd er big business (som bruker unødig mye ressurser), og mange av dem du ser med digre muskler i The Game Changer er avhengige av ulike tilskudd. Jeg, og andre, har sjekket det. Påstandene i dokumentaren om at veganere dekker sitt næringsbehov med kosten alene er feil. De viser til at okser og gorillaer gresser hele dagen og blir sterke. Vi har et helt annet fordøyelsessystem, og pinglete Homo Sapiens ble smartere enn muskuløse Neanderthalere, fordi vi fikk kalorioverskudd fra animalske proteiner til å utvikle hjernene våre, OG tid til å bygge sivilisasjon og vitenskap. Skal du leve i pakt med og av naturen, på kun plantekost, må du bruke hele arbeidstiden din på kun det. I The Game Changer viser de altså til at gorillaer får i seg nok proteiner. Ja, de spiser opptil 18-20 kilo planteføde daglig. Good luck…

Et kosthold som gjør deg avhengig av dyre piller og pulver burde skurre…Noen tjener store beløp på at du lar deg forføre.

LES: Derfor skal du ikke ta kosttilskudd

SPIS VARIERT OG KORTREIST SJØMAT

Sik fra Jotunheimen er en undervurdert ressurs og delikatesse. Norsk rømme, flatbrød og gressløk. Lokalmat fra Gudbrandsdalen.

Haifinner og scampi tilbys av en grusom industri. Fiskeoppdrett i stor skala også. Spis sik, sei, sild og sardiner, krabber, kreps, snegler og kråkeboller. Sjekk kilden for hva du spiser, men vi trenger blant annet jod, sink og omegaoljer fra sjømaten.

LES: Riktig kosthold mot problemer med prostata

Amerikanere vet snart ikke at fisk svømmer i havet og ikke som “nuggets” i frysedisken. Denne viktige delen av kosten var totalt fraværende i The Game Changer. I likhet med vilt og annen jaktet og sanket føde fra villmark. Det sier litt om et manglende helhetsbilde.

Jeg er en av Norges raskeste, sterkeste, sunneste og metabolsk yngste kvinner i Norge. I en alder av 58. Og jeg drikker skummet melk, spiser grovbrød, magert kjøtt, sjømat, en haug grønt, bær, nøtter, frø og frukt hver dag. Og det skal jeg fortsette med. I rest my case.
Advertisements