Advertisements

SUPERMYGG

SLANK og SUNN med TRENING og KOSTHOLD livet ut

Slanketipsene som virker

Photo by rawpixel.com on Pexels.com

Januar er høysesong for slanketips. Siden overvekt er verdens største helseproblem så er det faktisk ikke så dumt å gjøre noe med inntaket.

Det har vært mye snakk om kroppspress og slankepress som noe negativt. Da jeg vokste opp var det vanlig å si “pass på linjene” når noen forsynte seg for mye av matfatet. Uten at det sendte folk på sultekurer. Det handlet om å ikke vise glupskhet og grådighet. Å forsyne seg først av matfatet, spise mye og fort var sett på som svært udannet. Det burde det være ennå. For ikke å snakke om å kaste mat, fordi man kjøper for mye.

Det er ikke ålreit å være overvektig eller fet. Det er vondt, helseskadelig og deprimerende. Det er svært begrensende for mye helseviktig sosial og fysisk aktivitet.

Her er mine beste råd, som kostholdsveileder, mangeårig helsejournalist og tidligere jojo-slanker. Og du, hvert eneste råd skal gi deg positive tanker.

Det er jo slik at alle vet hva som skal til: Mer trening og mindre mat. Men, det er negativt ladet for deg som sliter, fordi det betyr SVETTE, SMERTE og SULT. Hormonene i kroppen din gjør alt de kan for å få deg til å spise litt mer enn du trenger, og slappe av litt mer enn du trenger. Fordi de er programmert for steinalderen.

Samfunnet har utviklet seg så raskt at kroppen ikke har klart å henge med i svingene. Det er ingen fare for å sulte mellom den slitsomme jakta lenger. Du må gå MOT instinktene dine som vil ha fettlagre og energi til dårlige tider.

Vi som holder oss slanke er ikke redde for litt smerte, svette og sult. Tvert imot – vi digger det.

GRUNNREGEL: Kalorier inn = kalorier ut

Det er et ubestridelig faktum. Du kan ikke skylde på tung beinbygning (har du holdt i et menneskeskjelett noen gang? Det veier omtrent ikkeno’) Stoffskiftesykdom gir deg maks fem kilo fra eller til. Gener kan skrus av og på. Med andre ord:

At du ikke kan skylde på noe annet enn deg selv er jo kjempegode nyheter. Det betyr at DU KAN gjøre noe med vektproblemet ditt!

IKKE LYV FOR DEG SELV OG ANDRE – FINN STATUS

Det første du må gjøre er å innrømme at du har et problem. Deretter at du må endre på livsstilen din. Da er mye gjort. Tenk på kroppen din som et firmabudsjett. Nå skal du legge opp budsjettet for 2019. Holde kostnadene nede (kalorier) og gjøre lønnsomme investeringer for fremtiden (helse og energi).

SKRIV KOSTHOLDSDAGBOK EN UKE

Du må som alle konsernsjefer få tak i årsoppgjøret for 2018. Skriv ned ALT du spiser i løpet av en uke. Da finner du synderne. Sukker i kaffen, presset juice, brus, smågodt, saus, dressing, kjeks og selv drops kan skjule akkurat de ekstra kaloriene som legger seg på sidebeina. Kanskje har du vokst opp med å tro at inntaket ditt er normalt. Det er det sannsynligvis ikke.

Vi lever i en tid der folk flest synes det er normalt å drikke brus og spise smågodt og fastfood. Gruppepresset er enormt.

Jeg rører det nær sagt aldri. Og hvor mye rører du på deg i hverdagen, egentlig?

DROPP FLYTENDE KALORIER

elizabeth lingjærde gullimunn
Mange varianter av sunne tykke smoothies med grønt, frukt og sunne oljer er blitt min daglige boost for huden.

Flytende kalorier er MYE lettere å overspise enn faste kalorier.

Et glass appelsinjuice metter mye mindre enn en appelsin, til tross for at juicen inneholder dobbelt så mange kalorier. Hvorfor? Fordi appelsinen inneholder mye fiber og næring i fruktkjøttet. Slik næring utløser metthetsignaler slik at du ikke orker en appelsin til, mens du lettere drikker to glass juice. Spis en frukt eller to, eller lag tykke smoothies der alt av mettende og næringsrikt fiber og fruktkjøtt er med. Dropp juicen.

FYLL OPP MAGEVOLUMET MED KALORIFATTIG VÆSKE

Supper og sunne smoothier (med fiber) basert på kalorifattig buljong, vann, skummet melk eller annen kalorifattig væske, gir økt metthetsfølelse fordi du rett og slett fyller magesekken med volum. Tenk deg et stykk smågodt eller chips til sammenligning. Et par tygg stappfulle av næringsfattige kalorier som glir rett ned, uten at du legger merke til det.

En pose potetgull veier nesten ingenting, men gudhjelpe så mye det kan få DEG til å veie!

Spis næringstett men kalorifattig. Da blir du bedre mett.

ERSTATT KALORIRIK MED KALORIFATTIG – OVER ALT

Bytt ut brus med lettbrus. Fet ost med magerost. Øl med lettøl. Pølse med ren skinke. Loff med grovbrød. Godteri med frukt. Sukker i kaffen med kanel på kaffen. Fløten med lettmelken. Rømme med kesam. Fin pasta med grov pasta. Fortsett sånn, så mye du kan.

SPIS OFTERE OG SUNNERE

Fiskepakke med laks og grønnsaker er godt!

Ikke tenk på NEI-mat, men JA-mat. Lag en liste over alt du bør få i deg i løpet av det neste døgnet. Fråts i grønt, frukt og bær. Et eple kan være ett måltid. En gulrot sammen med en yoghurtdip. Grillet kylling uten skinnet, men med urter, sitron og hvitløk som gir sunnere smak. Ta mer salat, uten dressing. En liten neve nøtter. En banan.

SPIS SITTENDE, SAKTE OG AV SMÅ TALLERKENER

Si til deg selv at hvert måltid er en fest, og at du skal følge spisereglene som begynner på S:

Sittende. Sakte. Smått. Sunt.

Og når du først spiser så er det hevet over enhver tvil at Middelhavskosten er den beste i verden.

Sett deg ned og konsentrer deg om maten, ikke om en skjerm. Ikke gå eller stå når du spiser. Måltidet skal være en kosestund. Spis sakte små biter av små tallerkener og drikk av små glass (med unntak av vann og te). Du vil automatisk spise mindre og bli raskere mett

SPIS RENE RÅVARER

Ekte italiensk pastasaus lager du lett selv. Ferdigsauser inneholder for mye sukker og salt.

Lag maten selv fra bunnen. Det er faktisk den aller viktigste og beste metoden til å holde seg slank og sunn. I tillegg hjelper du verden.

TI OM DAGEN

Rødbet, gresskarfrø, appelsin, valnøtter, feta og ruccula i en deilig vintersalat

Fem om dagen er minimum. Ti er gull. Da snakker vi ti grønnsaker, frukt og bær. Lag en liste over hva du liker og se om du klarer å få i deg alle disse i løpet av en dag. Det blir så mye at du ikke får tid og plass til junkfood og godteri. Hurra!

ERSTATT SUKKER, SALT OG FETT MED SMAK I KRYDDER OG URTER

Krydder og urter kan brukes på nær sagt alt. Spinatsuppe med kokte egg blir ekstra godt da.

Salt, sukker og fett er smaksforsterkere, og derfor er de så fristende. Hva gir mer smak? Krydder og urter. Jeg har kanel på grøten, i yoghurten og usukret kakaopulver og kanel i kaffen. Bruker Seltin og masse krydder og urter i middagsmaten. Pøs på, ha det gøy!

ERSTATT STEKT MED KOKT, GRILLET ELLER RÅTT

Dampet torsk med saus laget på grillet paprika er digg! Gulrøtter og brokkoli er nydelig til

Stekesmør og olje er en stor synder… Unngå det og få mer smak og helse i hver tygg. MEN; Litt olivenolje (maks to spiseskjeer om dagen) er supert på grønnsaker, fordi det forsterker opptaket av viktige mikronæringsstoffer.

FJERN FRYKTEN FOR SULTEN

Noe av det som overrasker meg mest når jeg snakker om kosthold med folk rundt meg (og det skjer ofte) så er det hvor utrolig redde folk er er for å bli sultne!

  • Jeg får så lavt blodsukker, sier de.
  • Serr.

Det er en av de største mytene som florerer blant folk som IKKE har ernæringsfaglig kunnskap, at vi får lavt blodsukker. Sorry, men det er innbilning.

Vi kan gå fem-seks dager uten mat og fortsatt ha normalt blodsukker, fordi kroppen vår er utrolig god på å produsere glukose (blodsukker) fra fettlagrene våre når vi trenger det.

Bare sykelig spikertynne folk kan snakke om lavt blodsukker i løpet av kort tid.

Men hvorfor blir mange ustabile i humøret når de ikke får mat på en stund? Fordi de blir skuffet over en uoppfylt forventning. Vet du at hjernen vår kan innbille oss irritable, søvnige og syke? Vi kan se syner, bli nervøse, redde og sjalu av ren hjernemanipulasjon. Du tror det om jeg minner deg om hva psykopater kan få til, men tror du meg om jeg sier at din egen hjerne kan manipulere deg også? Oh jess. Hele tiden. Når var du forelsket sist? Da var du ganske gæer’n tenker jeg, på en god måte da. Vårt forhold til mat er sterkt forbundet med nytelse, forventninger, belønning, trøst, kjedsomhet, tomhet og masse andre følelser. Derfor er anoreksi og bulimi en psykisk sykdom.

Ikke vær redd for å være sulten. Det går over når du er ivrig. Vi som løper langt på ski og til fots trenger mye mindre mat enn du tror. Jeg blir stappmett av to skiver grovbrød med sunt pålegg og et glass skummet melk etter å ha svidd av tusen kalorier i skiløypa.

Trening regulerer appetitten vår.

Dette skal jeg blogge mer om, for det er et svært spennende forskningsfelt .

Du burde være mer redd for å bli for mett enn for sulten. Av samme grunn som du burde være mer redd for å hvile for mye enn for å trene for mye. Hvis du forstår det, så er du kommet langt på vei til et sunnere og bedre liv.

Alle de fristende matbildene er fra matbloggen min GULLIMUNN.com Enjoy!

(PS: For å finne oppskriftene bruker du bare Google og skriver Gullimunn sammen med det du søker. F.eks: “fiskepakke gullimunn”

Mango- og avokadasalsa er supergodt til grillmat og skalldyr, eller for seg selv. Dra på oppdagelsesferd med ganen til andre matkulturer.

Advertisements

2 Comments

  1. Du skriver så bra, rett fra levra, jeg liker det!

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© 2019 SUPERMYGG

Theme by Anders NorenUp ↑

%d bloggers like this: