Mine ungdomskilder - rutiner for age-management

Mine ungdomskilder - rutiner for age-management

Å stå på hodet med slalomstøvler er ett av dem…LEK!

Det er så hyggelig å få komplimenter for at jeg ser mye yngre ut enn jeg er! Det handler ikke om genetisk flaks, men om faste rutiner rundt kosthold, helse og trening som gir resultater.

Det er kommet noen flere rynker, men energien min slår knock-out på dem. En observasjon jeg har gjort, er at når jeg henger med folk på min egen alder tror de fleste jeg er ti år yngre. Når jeg er sammen med folk (mest kolleger) fra 19-30 år, mener de bestemt at jeg ser minst tyve år yngre ut! Hvordan du ser ut kommer an på øynene som ser altså.

  • Du virker jo så ung, sier de.

Barnslig? He he. Nei, det handler om vitalitet, energi, lekenhet og kroppsspråket som springer ut av nettopp det.

TREN SPENST

Hopp deg yngre! Foto: Anette Nordstrøm

Som gammel danser/turner/karatekid er jeg veldig opptatt av kroppsspråk. Ganglaget sier mye om helsen vår. Når jeg går på ski må jeg av og til snu meg for å se om personen jeg så bakfra er ung eller gammel. Av og til får jeg et lite sjokk. Noen 80-åringer er spretne som foler! Andre er seige og lutryggede. Trist når de er i 30-årene…

Tren plyometrics. Det betyr hopping i alle varianter. Knebøy med hopp, utfall med hopp, hoppe på kasser, hoppe og sprette på svaberg og i skogen.

HOLD DEG SMIDIG

På ville, vakre veier. Offpist langrenn på skareføre er superdigg og krever mye balanse, koordinasjon og smidighet.

Yoga er gull for smidighet, balanse og koordinasjon, fordi det utfordrer og styrker alle de bittesmå musklene i kroppen. De som sørger for at alt er på plass. Kontrollert og sterkt. Hvordan går du i trapper? Høyreist og lett med knær over tær, skuldre bak og haken høyt løftet? Hvordan beveger du deg i ulendt terreng?

Å gå og løpe utenfor stien i ulendt terreng er fantastisk bra trening for smidighet.

STYRKE – SPESIELT I OVERKROPP

STAY STRONG!

Jeg har fokusert mye på overkroppstyrke de siste par årene. Beina får jo stort sett sitt når vi går, løper, bærer og holder på i hverdagen. Spesielt kvinner blir ofte for svake i overkroppen med årene, og detter sammen med hengepupper, hengeskuldre og hengemage.

Tren med vekter eller kroppsvekt 2-5 ganger i uken. Fokusér på skuldre, øvre del av ryggen og bryst. Om du skal beherske EN øvelse er push-up mitt valg.

Når du har en sterk overkropp vil du “bære” deg selv med en kraft som virker vital og ung.

TANNRÅD, SOLBRILLER & DESIGN

Jepp! Et godt smil med sunt tannkjøtt, kule briller og bra design er det letteste og mest effektive trikset for å se bra ut med årene.

Huden rundt øynene er så tynn og sart at du lett får rynker og slapp hud akkurat der.

Mine briller her er Persol, Acne Studio, Jimmy Choo (lånt av venninne) og Zipe (arvet av sønn). Klær fra H&M, Ortovox, THO Design, Arcteryx, Oakley og Uniqlo

Dessuten har jeg bestemt meg for å bli mer edgy og individuell i stilen med årene. Hvorfor ikke? Been there – done that. Livserfaring skal synes! Mitt liv har vært og er rikt og morsomt.

KOSTHOLD – MAGRE PROTEINER OG GRØNT

Nøtter, eggehvite, sjokolade og lavendel er jo bare sunt det.

Jeg er helt rigid på kosthold. Rører uhyre sjelden fast-food, smågodt, salt snacks, mettet fett og unødig søtt.

Men, mine guilty pleasures er mørk sjokolade, kaker med frukt, bær og nøtter, iskrem og vin… av og til.

Noe må man kose seg med. Men jeg tenker at salt og mettet fett er så ille for kroppen at det holder jeg meg uansett unna. Du ser meg aldri med brus, smågodt og en chipspose! Sukker er en versting kun fordi det øker kalorimengden som gjør oss overvektige.

Med årene har jeg trappet opp mengden magre proteiner, og spesielt fra fisk, yoghurt, skummet melk og cottage cheese. Prøver å få i meg sild, makrell og tunfisk ofte, pga en mengde gode oljer og DMAE.

Ellers består mitt daglige inntak av minst 10 frukt/bær/grønt, en håndfull nøtter (mandler og valnøtter), mye frø i brødet mitt (solsikke-, gresskar-, lin- og sesamfrø).

Vektkontroll er viktig – enten du liker det eller ikke.

Jeg skrev 5:2 Dietten . Noen dager med lavt kaloriinnhold og minst 16 timers faste er bra for helsen og vekten. Det henger tett sammen.

SOV NOK

Trening er å bryte ned kroppen, for at den skal kunne bygge seg sterkere i restitusjonsfasen. Å hvile mellom slagene derfor viktig.

Dette er så viktig!!! Mange, inkludert meg selv, sliter av og til med søvn, men jeg merker at jeg har gode perioder også. Kaldt, mørkt og rolig rundt meg. Legger meg ofte tidlig og forsøker å unngå skjermtitting og kaffe etter en viss tid.

Det er når vi sover at kroppen “vasker” hjernen, reparerer, vedlikeholder og bygger nye muskelceller. Sov 7-8 timer hver natt sier ekspertisen.

Men, jeg har også gått på Progynova østrogentilskudd det siste året, like etter at jeg fikk hetetokter ifm overgangsalder. Det funker svært bra på meg.

DYRK KULTUR

Kunst og kultur er “touch of magic”

Kultur i form av god musikk, kunst, litteratur, podcasts, teater, film…

Jeg tenker det er som trening for sjel og hjerne. Må være variert, daglig og utfordrende. Kultur som ikke gir motstand er ikke trim god nok.

Derfor bryner jeg meg ofte på samtidskunst, litt tung litteratur og sær musikk. For eksempel.

GOD HUDPLEIE

Dette er et must. Jeg er superfan av ulike oljer for hår og kropp. I ansiktet bruker jeg daglig en self-tan oil fra Lancôme, som gir glød til en vinterblek, tørr blondie.

Jeg lar håret lufttørke oftest, og har alltid litt pleiende olje i det.

Hver morgen og kveld renser jeg huden med micellar vann og en rens før jeg har på serum, dag- eller nattkrem. Siden jeg er sponset litt av Biotherm bruker jeg deres fantastiske produkter, men også Obagi. Viktig at de inneholder solfaktor.

Sminken min består av mineralpudder, og mascara. Det er alt.

Mitt siste tilskudd til god hudpleie

Hver søndag har jeg nå også mitt eget hjemmespa med Nu Skins Galvanic Spa med AgeLoc. Det booster huden skikkelig! Les mer om mine hudpleierutiner her:

Beste hudpleie for aldrende hud

INTERVALL 2-3 ganger i uken

Å gå fort på ski i lange motbakker er min beste form for intervalltrening. Så sabla fin belønning på toppene!

Et sterkt hjerte er beste predikator for et langt liv og god helse. Det får du ved å trene til høy puls. Intervall er overlegent best. Det letteste og morsomste er Tabata-intervaller. Da klarer du mye. Løp en motbakke så fort du kan i 20 sek, hvil i 10 sek og gjenta 8 ganger. Eller kjør et opplegg på stuegulvet med ulike hesblesende øvelser, som knebøy med hopp, høye kneløft, hoppende utfall, mountain climber osv.

LOVE!

Gode venner, kjærlighet og sex er den beste ungdomskilden. Omring deg med mennesker som får det beste frem i deg. Latter og energi!