6 gode grunner for å sykle til jobben
Det hadde vært mye enklere og populært for folk flest å være fysisk aktive og miljøvennlige, om ikke oppfordringene var så svart/hvite. Enten er man syklist eller bilist liksom.
Jeg har alltid vært begge deler jeg! Akkurat som jeg er både urban og naturbarn, fan av å eldes med verdighet OG holde meg ung i kropp og sinn lengst mulig.
Den gylne middelvei er og blir den beste, og vanskeligst å formidle. Vi lever i en tid der alt skal være så ekstremt. Generasjon Perfekt knekker under kravene om å alltid være på topp og i front med alt. Midten er undervurdert!
Derfor slår jeg et slag for bil + sykkel. Vi bor i et langstrakt land, og hvis jeg skulle syklet hele veien hadde jeg brukt over en time hver vei. Det går ikke. Ikke bare p.g.a. tidskabalen, men selv jeg synes det blir for slitsomt. Og hvordan skal jeg få alle matvarene fra super’n med hjem? Jeg bor en mil unna nærmeste tettsted.
Noen utstyrsfreak har jeg aldri vært. Det tror jeg er hemmeligheten bak min stamina og styrke. Treningsvenninner har ikke tall på alle gangene de feis forbi meg og mine håpløse ski i nedoverbakkene, eller min DBS damesykkel med kurv, som ble med på hårete sykkelturer. Eller da jeg meldte meg på Montebellorittet med en gjeng mannfolk og traktorlesber (det var et ritt som krevde digre lårmuskler), og var den eneste med støtte, åpne pedaler, skvettskjermer og total uvitenhet om at offroadsykler har demper… Jeg mistet forhjulet, trillet, fikk en skrue, skrudde og syklet i mål på en meget anstendig tid, synes jeg selv. Kajakken min er fra 1976, og løpekarrieren begynte med sko som var stive og tunge som tanks.
UTSTYR BETYR TROSS ALT NOE!
Mitt utstyr er oppgradert til Diadora sykkelbukse, kjøpt for 50,- kroner på lagersalget til Wenaas Nordic (Norges beste lagersalg!), sportrøyer jeg enten har fått i spons, eller på lagersalg de også. Utgåtte joggesko (trenger jo ikke demping!), en gratis firmasekk og sykkelhjelm arvet av egne sønner. Sykkelen er kjøpt brukt for 3000,- kr fra Kikutstua, som leier ut sykler til turgåere.
At folk med 30 000,- kroners landeveissykler og el-sykler fiser forbi meg gjør jo ingenting. Jeg nyter synet av spretne mannerumper!
6 fordeler med å sykle t/r jobb
1: SENSORISKE GLEDER
Har du noen gang tenkt over hvordan veien til jobb lukter og høres?
For meg starter det med fuglesang og skogsus, der jeg parkerer sykkelen ved Bogstadvannet. Nattens dugg eller regn får luften til å ange av våt jord. Fra golfbanen lukter det nyslått gress, og under alléen ved sykkelstien lukter det vått løv. Tre damer på bussholdeplassen lukter nydusjet av såpe og lette sommerparfymer. Fra campingplassen lukter det pølser, og fra bakeriet lukter det nybakt brød. En butikk lukter klor og fra Lysakerelven lukter det råtten tang. Morgenluften er klar og forfriskende for hodet.
2: DETALJER SOM INSPIRERER
Min sykkelrute er 7,2 km, og har en stigning på over to hundre meter. Ergo mye nedoverbakker til, og oppoverbakker hjem. Hjemturen er tøff, men siden sykkelstier gjerne snor seg under jernbaner og gjennom villastrøk, så nyter jeg synet av morsomme nummerskilt, flotte inngangspartier, blomsterdekorasjoner, idylliske hus og eplehager, hundeluftere i matchende pastelltrøyer, og alt det andre man går glipp av i bilen. «Veien blir til mens du går» er sant.
3: GRATIS TRENING
Å sykle bakker er fin-fin trening, som gjør at du kan huke av for dagens kondisjonsøkt før du har kommet deg hjem fra jobb. Yeeha! (Dessuten veldig trendy med sprettrumpe for tiden).
4: LETT Å STOPPE FOR FRISTELSER
Veldig lett å vrenge sykkelen inn foran iskremkiosker, bryggekanter, kaféer, butikker, parker og gallerier uten å tenke på kø, parkering, enveiskjøring og alskens mas.
5: FRIHETSFØLELSE SOM EN SNEGLE
Hva har sneglen felles med en syklist? Jo, vi bærer «huset» med oss. I sekken ligger det jo et tynt håndkle, basic kosmetikk (miniflasker fra div. hoteller med såpe, shampoo, lotion, make-up, deo), et par lette sko, en kjole, tynn jakke og annet som gjør at om noen melder på Face eller messenger at de sitter i en park eller på en brygge nær deg, så er du klar for alt! «Kommer om 10 min» kan du si, og er fremme før pendlerne har ventet lenge nok på NSB, og bilistene sett rødt på rødt lys.
6: FART OG SPENNING
Det kan være risikosport å sykle på norske veier, for gode sykkelveier glimrer med sitt fravær. Jeg holder meg til fortauet der jeg kan. Noen steder føler jeg meg som en huggæ’ern rekrutt til Tour de Finance, i innbilt skarp konkurranse med mannfolk tapetsert med sponsormerker. Andre ganger er jeg som en livsnyter i Brelett-reklamen.
Du kan velge fart, stil og image etter behov og følelse. Syklister har det ikke kjedelig!