Styrke gir mer styrke, lykke og motivasjon. En god spiral.

Hva driver noen til suksess, mens andre feiler? Enten det er å bygge styrke, slanke seg eller gjøre karriere, er den indre kraften i deg din sterkeste motivasjon. Hvordan finner du den?

Som PT møter jeg kunder som er så motiverte at de nærmest hopper av utålmodighet og vil trene mest mulig, men også noen få som bare gir opp. Sistnevnte skulle jeg så gjerne ha gitt en magisk pille!

“When the going gets tough…”

Det aller vanskeligste en trener står overfor, er å tenne gnisten, troen, viljen og styrken til å fortsette hos kunder som gir opp. De er kanskje sultne, motløse, slappe og resultatløse. Det de ønsket skulle skje, skjer ikke, og de mister troen og viljen.

Uansett hvor bra vi legger opp trening og kosthold, så vil noen falle av litt for fort. Før resultatene blir synlige og merkbare. Hadde de bare visst at jeg, ja alle topptrente personer, har vært akkurat der de er! Livet er ikke alltid lett for noen, og det er i kneikene det virkelig gjelder.

Det finnes haugevis av kurs og utdannelser, men ingenting kan hjelpe en person til å fortsette hvis de ikke finner sin indre motivasjon. Vi andre kan bidra med ytre motivasjon, som å friste med belønninger, love resultater og være gode rollemodeller.

Indre motivasjon er ifølge verdens fremste motivasjonspsykologer den sterkeste drivkraften.

Å bære og kaste stein er noe vi gjør mye som barn. Kanskje er det et ytre speil på hvordan vi bryner oss på å bygge en sterk psyke, for å takle livets små og store utfordringer?

Noen er født med et lyst sinn, andre med et mørkt. Selvdisiplin er også delvis medfødt. Mange klarer ikke motstå fristelser, mens andre kan pine seg selv til det ytterste. Innen buddhismen er det å motstå fristelser og styrke selvdisiplinen vesentlig for å oppnå lykke. Gjennom forsakelse og smerte oppnår man en dypere og mer langvarig lykke enn den kortvarige som kommer lett, og forsvinner like fort… En nybakt bolle mot presise sverdslag.

Hvordan kan vi hjelpe?

De med indre motivasjon presterer ikke bare bedre enn ytre motiverte personer, de har det også vesentlig bedre med seg selv. Den naturlige lærdommen av dette er at vi ikke bør fokusere på å motivere mennesker, vi bør heller prioritere å legge mest mulig til rette for at de skal motivere seg selv. Men hvordan? (Kilde. Psykologi.no)

De kjente psykologene Ed Deci og Richard Ryan har et svar: Indre motivasjon oppstår når tre grunnleggende menneskelige behov oppfylles: autonomi (selvbestemmelse), kompetanse og tilhørighet.

Jeg drar ofte på tur alene. Da har jeg full kontroll over tid, tempo og vanskelighetsgrad. Men, så drives jeg av en sterk indre motivasjon og selvdisiplin.

Selvbestemmelse

Oppgaven bør altså være utformet på en måte som gir mest mulig frihet i framgangsmåten. I tillegg bør oppgaven være passe utfordrende, og personen må oppleve at man bidrar til et større fellesskap.

Jeg spør alltid kundene mine om de liker øvelsene jeg har funnet for dem, og noen ganger gir jeg dem valg mellom to. Min jobb er å vite hvilke muskler som trenes hvordan, men det kan gjøres på mange måter. Den mest lystbetonte er den beste. og en viss grad av medbestemmelse er motiverende.

Kunnskap

Det er vanskelig for mange å vite hvordan og hvor mye de skal trene, for ikke å snakke om å utføre øvelser riktig på egen hånd. En god PT vil ikke bare sørge for at de får riktig rutine og teknikk, men fortelle hvorfor teknikken er god og hvordan øvelsen virker. Når kundene forstår hensikten med det de gjør, øker kroppsbevisstheten. Det gir større mestringsfølelse og glede!

Tilhørighet

Det siste psykologene snakker om er tilhørighet. En treningspartner på treningsstudioet, et lag eller en treningsgruppe er gull verdt. Å komme og gå alene på et treningsstudio er for dem som allerede er godt trent og i høy grad selvgående og topp motiverte.

Sliter du med motivasjonen kan jeg anbefale på det sterkeste å finne en liten gjeng med naboer eller venner du kan slå deg sammen med. Lag faste avtaler som ikke kan brytes (med mindre det er superviktig). Uansett vær og utfordringer, sett av tid. Om det så bare er ti minutter. Å hoppe over dørterskelen for å holde en avtale vil trene opp selvdisiplinen.

Den er din mentale muskel. Den aller viktigste muskelen faktisk.

Øvelse og kontinuasjon gir resultater. Sett deg mange små delmål, som å stå i bro. Å nå små mål underveis gir hyppigere mestringsfølelse som motiverer. Lykke!

Hold avtaler. Du kan hverken utsette eller bryte dem uten straff. Kroppen straffer deg nådeløst.

Lykke til!