Denne dingsen vil du ikke være foruten, om du er kvinne med stor K!

Muskler er som instrumenter i et orkester. Denne gangen skal det handle om stortromma. Den du glemmer når den funker, men tar bort lidenskapen når den en dag er blitt slapp…

Livet blir ikke det samme uten. Denne muskelen vugget fostrene dine. Sørger for sterke orgasmer og spretten buk. Den får deg til å hoppe og danse helt ubekymret. Inntil den dagen den ikke orker mer, og du tisser på deg når du minst venter det.

Da er det kjipt å være kvinne, eller mann for den saks skyld. Bekkenbunnmuskelen er som et trommeskinn, en trampolineduk eller et dansegulv rett og slett.

Å dø langsomt er ikke ålreit

Da jeg trodde jeg skulle bli lege, og jobbet som praktikant på Ahus (SIA het det da), møtte jeg mange skjebner på avdelingen der jeg jobbet. Nord2 ble kalt “siste stopp”. Her lå de dødssyke, selvmordsforsøkene og de smittefarlige. Det var isolatavdelingen. (I disse korona-tider er jeg glad jeg lærte mye om smitte den gangen). Etter hver vakt var jeg mentalt utkjørt. For en jente på knapt 20 år var det tøffe møter med sykdom, død, smerter og elendighet. Det er nok en viktig årsak til at jeg endte opp som sunnhetsapostel på mine eldre dager (og ikke er særlig følsom for småplager…)

Ett av øyeblikkene som har brent seg fast, er synet av nedfallen livmor på en eldre dame jeg vasket. Det var jobben min å stelle liggesår og rumper, blant mye. Der så jeg den slappe fitta med en blålig og ekkel pølse hengende ut.

Årsaken er ofte slapp bekkenbunn. Mange sliter etter fødsler, og har ikke nok kunnskap om hvordan de kan trene opp igjen akkurat denne muskulaturen.

Ikke alle PTer vet at mange kvinner sliter med bekkenet. Over 30% av kvinner over 40 år lider av inkontinens, og mange tør ikke snakke om det.

Øvelser som strammer bekkenbunnen

Muslingen: Beveg hoften ved å føre knærne mot og fra hverandre. Hold hælene nær hverandre. Knip hele tiden.
Beveg knærne mot og fra hverandre i stram hofteløft. Bruk gjerne en strikk. Knip hardt
Press en pute eller en Yogablokk med knærne. Knip
Sitt i sumo squat. Gyng opp og ned kontrollert. Prøv å knip
Bruk gjerne strikk i sumo squat. Gyng opp og ned. Press knærne ut
Monster walk: Gå horisontal og skrått frem og tilbake. Hele tiden med stram strikk og i samme lave posisjon. Knip.

Jeg glemmer det aldri, og har siden vært skuggredd for å få slapp bekkenbunn. Hver gang jeg har gruppetimer kjører jeg et par, tre øvelser for nettopp å lære alle kundene mine noen små, enkle triks for å stramme den til. Et av de mest populære er å tilte underlivet frem og tilbake, akkurat slik Michael Jackson holdt på. Sett på en av låtene hans og kjør på!

Slik tester du bekkenbunnen din

REKLAME: Nå har du et brennende spørsmål på tunga: Hvordan vet man om den er for slapp eller ikke?

Du trenger ikke fly til legen (som skal konse på Covid-19 for tiden) men sjekke følelsen av å hoppe tau eller trampoline. Da kjenner du det fort. ELLER: Du kan teste Elvie.

For dette er mitt siste funn på dingsfronten! Jeg driver ren reklame nå, men det er på min egen oppfordring, fordi jeg kjenner Cecilie Kjensli som er Norges herligste sexspinspirator. Hun selger alt mulig av leketøy for voksne, og også hjelpemidler du ikke ante at du trengte, som denne dingsen. Du finner henne på nettbutikken Cpunktet.no

Her er den. Lekker liten sak i elegant etui, med lader.
  • La meg prøve! Jeg maste nærmest på henne da hun meldte meg at hun hadde fått dette vidunderet til salgs. Og hun ga meg med glede et eksemplar for at jeg skulle teste og evt. blogge om det. I DO!

KJØP LEKETØY OG ELVIE AV CECILIE HER

Den er for det første veldig lekkert og diskret designet. Superenkel i bruk, og svært behagelig å sette inn i skjeden. Det er altså en dings som ser ut som en stor sædcelle. Du lader den med USB kabel, og klemmer på den til den får Bluetooth-kontakt med mobilen. Der har du lastet ned Elvie-appen, som er utrolig enkel og fin. Når de har fått kontakt, putter du Elvie inn i skjeden (den er behagelig) og gjør som appen sier.

Treningsappen som gir deg SUPRE økter for bekkenbunnen

Det dukker opp et lite treningsprogram, som du gjør så ofte du vil. Den ber deg relax (slappe av) noen sekunder, og deretter knipe hardt, lenge eller pulserende, etterhvert som programmet tar deg gjennom dagens økt. Elvies sensorer registrerer kreftene du har i skjeden, som er direkte forbundet med bekkenbunnen din.

Så får du en score på hvor bra du har gjort det. Over eller under forventet av en kvinne på din alder.

Du får altså vite hvordan det står til. Samtidig får du TRENT og sett progresjonen etterhvert som dagene/ukene går, og du er flink pike og bruker den ofte nok.

I LOVE IT! (Og det vil mannen din også…)

Elvie har vunnet en masse priser, og det forstår jeg. Som PT kan jeg ikke anbefale den sterkt nok.

ENJOY!