Advertisements

SLANK og SUNN med TRENING og KOSTHOLD livet ut

Dette gjør deg yngre i kroppen

På toppen i toppform er bare digg.

Hva er hemmeligheten bak et ungt utseende? Det er ikke nødvendigvis fravær av rynker, men spenst, smidighet og styrke. Her er 7 supertips.

Hva er poenget med å se yngre ut, spør du kanskje. Vel, vel…

Genetisk sett er vi programmert til å bli tiltrukket av det som er vitalt, fruktbart og sterkt. Enten du ønsker å gjøre karriere, lykkes i datingmarkedet, eller bli sett og lyttet til, vil energien og vitaliteten din bety mye.

Vi lever dessuten i et ungdomsfiksert samfunn. Dessverre, for jeg synes eldre fortjener en større plass!

På jobben spretter jeg rundt som en Duracellkanin i tights, og får mine mye yngre kolleger til å tro jeg er minst tyve år yngre enn jeg er. Yabbadoo!

Jeg vil bevise for meg selv og andre at jeg kan så mye om kosthold og trening at jeg nærmer meg nøkkelen til ungdomskilden.

Den skal jeg avsløre for deg her og nå:

1: SPENST – TREN PLYOMETRICS

Hopp og sprett deg ung!
Foto: Anette Nordstrøm

Når jeg går på skitur, må jeg av og til snu meg for å se om personen jeg gikk bak er ung eller gammel. Ofte blir jeg svært overrasket. 80-åringer kan ha en utrolig rask og lett gange, og 30-åringer lutet og tunge som oldinger. Som gammel danser og karatekid-in-spe er jeg opptatt av kroppsspråk. Det gir deg en sterk aura av ungdommelig vitalitet, eller omvendt.

Tren plyometrics ved å hoppe opp (ikke ned) på kasser. Bruk hoppetau, og løp eller gå raskt i ulendt terreng utenfor stier, på svaberg og hvor det måtte passe. Ta trapper i to trinn, ofte.

2: SMIDIGHET – DE SMÅ MUSKLENE

“Rock star” heter denne Yoga-stillingen. Herlig følelse!

Å bevege seg som en myk katt er sensuelt og ungdommelig. Det betyr også at du har flust med leddvæske. Det forebygger ulike vondter og revmatiske plager som ofte kommer med årene. Jeg sverger til Yoga, dans og igjen; Mye gange, løp og skigåing i krevende ulendt terreng. Løssnø og myr, bekkefar og sand.

Unngå hardt underlag som asfalt, grus og for mye tredemølle.

Smidighet er tegn på at du har trent alle de 600 musklene i kroppen, ikke bare de 30 vi lærer som PTer, og som de fleste fokuserer på når de trener på et treningssenter.

De bittesmå musklene er det bare naturen selv som er en mester i å trene.

3: BALANSE – SOM GIR DEG KROPPSKONTROLL

På toppen av Kykladenes høyeste fjell, oppkalt etter gudenes konge Zevs. Her er det helt konge å være!

Ingenting er mer sexy (og ergo ungt) enn en selvsikker og sterk kroppsholdning. Det smitter mentalt også. For å “bære kroppen” på en stolt måte må du ha kontroll på den.

Tren splittknebøy, utfall, og stå ofte på ett ben. Gjerne på en balansepute eller ball. Tren på å stå i planken med ett bein og/eller en arm i været.

Balansetrening ispedd litt koordinasjon (armer og bein i ulike bevegelser), er også god hjernetrim. Det forebygger demens og Alzheimer.

4: STERK HOLDNING

Photo by Tim Gouw on Pexels.com

Se på profesjonelle ballettdansere. Studér dem nøye. Se hvordan de løfter haken og blikket, trekker skuldrene konstant ned og bak, holder magen stramt inn, ryggen i naturlig svai og hoftene høyt. Ta det med deg i hvordan du beveger deg i hverdagen.

Test: Still deg inntil en vegg med så mange berøringspunkter som mulig, fra isse til ankel. Da står du riktig. Gå ut fra veggen mens du forsøker å beholde den samme kroppsholdningen.

Mange belastningsskader skyldes ikke alder, men dårlig holdning over lang tid.

5: SOV NOK!

“Muscles in the making”

All trening har til hensikt å bryte ned kroppen, for at den må tvinges til å reparere og bygge seg sterkere til neste juling. Det gjør den når du hviler, og sover.

Når vi sover starter kroppen med en rekke vedlikeholdsoppgaver, som blant annet er å “vaske hjernen”, sier ny forskning. Det anbefales å sove 7-8 timer i strekk hver natt. Mange av oss sliter med å måtte gå på do midt på natten. Unngå te, kaffe og alkohol et par timer før leggetid. Ikke minst holde seg unna elektroniske skjermer… Den som er fysisk aktiv i løpet av dagen vil dessuten sove bedre enn en som ikke er det. Fordi kroppen vil ha et sterkere behov for å restituere.

6: STERK OVERKROPP

Særlig kvinner har en tendens til å bli svake i overkroppen med årene. Det blir det hengeskuldre, hengepupper og hengemage av. Vil du ha det? Ikke bare gjør det deg gammel, men øker risikoen for en rekke plager.

Derfor sverger jeg til push-ups. Da styrker du bryst, bakside arm, biceps, skuldre og kjernemuskulatur samtidig. Start på knærne og variér med smale og brede grep.

Ofte misliker vi noe fordi vi ikke mestrer det. Hvis du klarer å tvinge deg selv til å ta push-ups daglig, som tannpuss, vil du raskt merke fremgang. Når du føler økende grad av mestring, vil du også like det bedre! Dessuten vil en sterk overkropp få deg til å bære deg selv med en styrke som gir større grad av selvtillit. Det er bra det!

7: KOSTHOLD – ØK MENGDEN PROTEINER OG GRØNT

Gresk frokost er kremeksempel på en sunn start. Probiotiske bakterier og magre fullverdige proteiner i yoghurt naturell. Toppet med frukt og nøtter, fulle av vitaminer, mineraler og sunne oljer.

Muskler er vårt største forbrenningsorgan og foryngelseskilde. De må ha proteiner for å vokse. Fullverdige proteiner finner du i animalske råvarer. Er du veganer må du sørge for å kombinere for eksempel korn med belgfrukter.

Regn ut hvor mye du trenger. Jeg tar mellom 1,5 – 2 gram protein per kilo kroppsvekt. Omtrent 20-30 gram per måltid. Det dekker jeg lett med vanlig kosthold, og tar aldri kosttilskudd av noe slag, med unntak av tran.

Listen over råvarer jeg MÅ ha i meg nesten daglig er så lang og fin at jeg har hverken tid eller lyst på noe usunt.

Mager cottage cheese, yoghurt, skummet melk, makrell i tomat, sild, torsk, kylling, masse grønne grønnsaker, gulrot, eple, granateplefrø, masse grove korn og frø (hjembakt grovbrød), urteteer, banan, sitrusfrukter, paprika, bær, løk og hvitløk, chili, mørk sjokolade, belgfrukter, linser, tomatsauser & pureer, raps- og olivenolje, nøtter, mandler osv.

Advertisements

3 Comments

  1. Anne

    DU! Er akkurat hva jeg trengte til motivasjon. 50 år og har lurt på om det er mulig å se flott ut igjen. Og der dukket du på. Takk for at du deler. Nå er det full rulle fremover💛💛💛

    • myggwiz

      Tusen takk!!! Det var veldig hyggelig og inspirerende å høre. Stå på!! Prøv gjerne med hjelp fra meg som online coach for skreddersydd trening og kosthold på en app. Kontakt via Supermygg.com

    • myggwiz

      Så hyggelig å høre!! Takk!

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© 2020 SUPERMYGG

Theme by Anders NorenUp ↑

%d bloggers like this: