TRENINGSREISE TIL SARDINIA MED JOMFRUREISER

Et knippe flotte damer på tur. Vi fant tonen fort.

Det var min jomfrutur som reiseleder og trener for Jomfrureiser, og forhåpentligvis ikke den siste, for dette var gøy! 15 damer koste seg tross heten, med mye latter, knallgod mat og variert aktivitet.

JOMFRUER I MØTE MED DURACELLKANIN

Strikktreningen min ble populær, men så tar den skikkelig tak der vi vil se det. Knallbra for rumpe og lår.

Jomfrureiser har turer over nesten hele verden for kvinner. Reiselederne er alle frilans, og tilbyr alt fra yoga til magedans, sykkelturer og fjellvandring. Jeg har reist med dem flere ganger som innleid journalist og fotograf, men nå for første gang som trener.

De som ventet seg mest rolig Yoga ble nok litt overrasket, for selv om jeg beveger meg i en subjektivt sett rolig flyt, var det mange som slet med å henge med i begynnelsen. For dem ble jeg en Duracellkanin som kjørte på med supersets i alt fra styrketrening med strikker til Tabata-intervaller og Yoga fitness, for å stramme opp underarmer, meisle stålharde magemuskler, forme sprettrumper, løfte byster, bekkenbunner og bicepser for ikke å snakke om å rette opp runde og vonde skuldre. Orker dere mer, spurte jeg bekymret et par ganger. JA, var det rungende svaret. Nordlendinger, sunnmøringer og hedmarkinger var i flertall, og de er laget av seigt stoff.

ROLIG START MED TIBETANSKE RITER

Alle fikk beskjed om å følge sitt eget tempo, for trening kan gjøres så hardt eller så rolig man vil. Det er du som bestemmer, men lista skal ligge høyt nok for at de som virkelig vil skal få kjenne det svir. Og sved gjorde det!

Å høre “Jeg er støl på steder jeg aldri har vært støl før” var musikk i mine ører.

Men, slikt tempo holdt jeg bare om ettermiddagen, før italiensk middag klokken 19:30.

Morgenøkt med De Fem Tibetanske Riter – hver dag. Etterfulgt av yoga fitness for spesielt kjernemuskulatur og litt matkulturelt påfyll.

Hver morgen startet vi mye roligere, til lyden av duekurr og vanning. Litt før klokken 08:00 tuslet vi ut i den vakre hagen, der vi nøt vår espresso, kanskje en bit nybakt croissant, før Tibetansk Yoga på tennisbanen. Til lyden av musikk som bølget rundt oss som sildrende bekker og vingeslag lot jeg gjengen utføre de fem berømte Asanaene som sies å være særdeles anti-ageing. Jutta på over 60 avslørte at hun hadde gjort dette i over tyve år, og hun så sånn ut også. Tyve år yngre, minst.

Rock star pose 😉

Etter de fem ritene fortsatte jeg å trene dem i Yoga fitness, med mine favorittøvelser for spesielt kjernemuskulatur. Hofter, mage, rygg, balanse og koordinasjon ble utfordret. Vi strakte oss i Mountain Pose mot de sardinske fjellene, stod i Krigeren med blikket festet til det solblinkende havet i horisonten og kjente duften av fiken, søte blomster og salt hav når vi pustet ut i Baby Pose og Downward Dog.

MATKULTUR OG HISTORIE

En slags lokal gnocci med skalldyrsaus var himmelsk
Sardinia er Blue Zone, et av fem steder i verden der livsstilen og kostholdet er sunnest. Mye fisk, skalldyr og masse, masse deilige grønnsaker.
Viktig å kose seg av og til! Denne Tiramisuen stod til gull.
Nyyyydelige, sprellferske skalldyr
I innlandets vindistrikt spiste vi pattegris og masse annet godt på en bondegård.

Jeg brenner for sunn og god matkultur, og hver dag avsluttet jeg yoga-økten med en liten innføring i smaksskalaer, lukt og næring. I mathistorie om krydderkaravaner, romerrikets kulinariske finesser, ørkentuaregenes sesongstyrte vandringer, den livsforlengende livsstilen i Blue Zones, gresk, fransk, og italiensk supermat, seterkost og ville urter, magiske måltider, kunsten å nyte det enkle og visdommen i husmannskosten. Blant mye. Så gikk alle til frokost, der de med nyvunnet kunnskap styrte mot fargerike grønnsaker og magre proteiner.

LATTER OG VANNAEROBICS

Hotellet vårt lå lekkert til.
Vannaerobics er GØY! Her danser vi til “The Freak”.

Da heten steg til over 30C, forflyttet vi ettermiddagstreningen fra tennisbanen til skyggen under oliventrærne, og videre til lekeparken med lett bris. En mann i Speedo dukket opp på en balkong over oss for å studere det underlige synet av 15 Jomfruer i trillebår og glute bridge ovenfra. Men dagen etter måtte vi flytte oss videre, og jeg konkluderte med at den litt bistre kona ikke likte mannens nye utsikt…

Vi endte opp i bassenget, der jeg måtte improvisere en økt som 80-talls kanalisering av Jane Fonda på bassengkanten.

15 damer plasket med latterkrampe i bassenget, noen etter en litt fuktig lunch på mer enn én måte. Jumping Jack! Froskehopp! Twist! Tå-touch, ropte jeg og svettet på kanten der jeg hoppet og danset meg gjennom alt jeg kom på av mulige øvelser fra mitt rikholdige repertoir fra aerobicens gullalder. Fra høyttaleren ljomet alt fra Boney M til “Informer”, i overlegen konkurranse med nabohotellets håpløse hammondorgel og Sydensvisker.

“Men vi klarer ikke så fort i vannet”, lo de og senere; -“Dette ble lettere i vannet enn for deg!”

Jeg hadde ikke fått testet ut alle øvelsene i vann, men hva gjorde det! Damene hang på, og jeg fant ut at bassengkanten er ypperlig til både push-ups, dips, crunch og saksing for de indre, gjenstridige magemusklene. Bak oss prøvde to ivrige smågutter å følge oss.

IKKE BARE TRENING – SOL OG STRAND OGSÅ

Cala Luna stranden åpenbarer seg for oss etter over to timers vandring. For et syn! Langs Orosei-kysten er det fullt av spennende grotter og viker.

Vår lille landsby Cala Gonone lå i en stor bukt med krystallklart vann i alle mulige blå- og turkissjatteringer. Allerede den første dagen utforsket vi selvsagt strendene, og møtte Frederico som ivrig leide ut parasoller og solsenger vekselsvis mens han spilte fotball med kompisen i vannkanten og skravlet på klingende filmitaliensk med mor og søster.

Lunchen i strandkanten ble en høydare, hver dag.

Klokken 13-13:30 går det usynlige lunchsignalet rundt Middelhavet, og en fargerik bevegelse av svette kropper beveger seg mot de små paviljongene med restauranter langs stranden. Vi fant våre favorittsteder, der italienske dramaer og et mildt sagt fargerikt persongalleri blant personalet fikk oss til å både le og skjelve om hverandre. Vi fråtset i havets delikatesser, gelato, vann, vin, grønnsaker og tiramisu fra himmelen.

COCCO BELLO OG SILJE NERGAARD

Ferske kokosnøtter og ananas anyone? Svært leskende og godt i varmen,

Cocco Bello! Jeg hørte ropet og så ham komme mot meg med kurven på armen, full av saftige, kjølige ananas og kokosbiter under et lag palmeblader, akkurat som Silje Neergaard synger om her:

“Kom her, se!” Jeg viste ham musikkvideoen og han ble storøyd, ja nesten rørt av at en berømt norsk jazzsangerinne hadde gjort yrket hans til en udødelig deilig jazzlåt.

FOTTUR I FJELLET

En tur med Jomfrureiser er først og fremst sosialt. Damer på tur blir gode venner, og best av alt er det å dra på fottur, tenkte jeg og fant en passende strekning på rundt 5-7 km, trodde vi. En sti med rundt 190 høydemeter til den fantastiske Cala Luna stranden ble staket ut. I flokk og følge, med vannflasker, niste, capser, gode sko og masse solkrem, bega vi oss avgårde i tro på at de mest fjellvante av oss ville oppleve dette som “a walk in the park“.

Cala Fuili stranden som dukket opp ved enden av veien, etter 5 km. Herfra gikk vi 7 km videre på sti over fjellet.

Det ble det ikke…Nesten tre timer i 30C ble en utfordring, men også det tok alle på strak arm! Vi hadde tross alt lyden av sikader og sirisser, under tett buskas, opp og ned klipper og juv, tidvis med fantastisk utsikt til yachter og fargerike kajakker langt under oss, som lekebåter på turkist glass.

Det var en seig gjeng som viste hva norske damer er gode for. Med mindre enn 20 minutters mellomrom kom jeg med baktroppen til en sandfylt slette med strand mellom klippene, en kafé med iskaldt øl og iskrem, forfriskende bad nær store grotter, fjellgeiter og små ferger i skytteltrafikk tilbake til landsbyen.

Et par av oss vendte tilbake til Cala Fuili med kajakker. Herlig!
Et eventyr å padle på grottejakt

Sardinia er et eventyr!

Vil du være med neste gang? Følg med på JOMFRUREISERS nettside og på bloggen min, Facebook og Instagram så annonserer jeg i god tid før neste mulighet til å være med meg på en superboost for helse, kropp og sjel.